ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η Συμβουλευτική Ψυχολογία είναι ο εφαρμοσμένος κλάδος της ψυχολογίας, ο οποίος διευκολύνει τη διά βίου προσωπική και διαπροσωπική λειτουργικότητα, εργάζεται με άτομα ή με ομάδες ατόμων, εστιάζει στην πρόληψη, την εκπαίδευση και τη θεραπεία, ενώ ανταποκρίνεται σε κάθε είδους ανησυχίες ενός ατόμου: κοινωνικές, συναισθηματικές, επαγγελματικές, εκπαιδευτικές, αναπτυξιακές ή ανησυχίες που συνδέονται με την υγεία.
Στον πυρήνα της φιλοσοφίας της βρίσκεται η αλληλεπίδραση του ατόμου με την κοινωνία και πιστεύει πως η ψυχική υγεία του ανθρώπου διαταράσσεται από ποικίλες περιβαλλοντικές επιδράσεις ή εσωτερικές συγκρούσεις. Η αποκατάσταση της υγείας και της λειτουργικότητας πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο ή σύστημα του ατόμου και, κατά συνέπεια, τους κοινωνικούς παράγοντες που το επηρεάζουν.
Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Συμβουλευτική Εταιρεία (American Counseling Association), «συμβουλευτική είναι η τέχνη του να βοηθάς τους ανθρώπους». Πράγματι, ο θεραπευτής της συμβουλευτικής ψυχολογίας δημιουργεί μία «νέα θεραπεία» για κάθε θεραπευόμενο, καθώς χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα μεθόδων, θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων που ταιριάζουν στην εκάστοτε συνθήκη.
Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στηρίζεται και χρησιμοποιεί τεχνικές που προέρχονται κυρίως από τις εξής θεωρίες: την κλασική ψυχανάλυση, την αναλυτική θεωρία, την ανθρωποκεντρική ή προσωποκεντρική θεωρία, τη θεωρία Gestalt, την υπαρξιακή προσέγγιση αλλά και τη γνωστική-συμπεριφορική θεωρία. Όσον αφορά στη δουλειά με τα παιδιά και τους γονείς τους, η Συμβουλευτική ακολουθεί τη φιλοσοφία και τις τεχνικές συγκεκριμένων μεθόδων γονικής μέριμνας που στηρίζονται στον σεβασμό και την αυθεντικότητα του θεραπευτή απέναντι στο παιδί. Η επιτυχία της συμβουλευτικής ψυχοθεραπείας έγκειται στην επαρκή και συνεχιζόμενη εκπαίδευση του θεραπευτή, την άνευ όρων αποδοχή του ατόμου που προσωρινά αιτείται βοήθεια, καθώς και το σεβασμό του δικαιώματος του καθενός να ρυθμίζει μόνος του τα ζητήματα που τον απασχολούν.
ΟΜΑΔΕΣ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Παλιότερες ομάδες: Πολλαπλοί ρόλοι και αναζήτηση ταυτότητας
Ηομάδα απευθύνεται σε ενήλικες που καλούνται να ανταπεξέλθουν σε διαφορετικούς ρόλους- εργαζόμενος, σύντροφος, παιδί, γονιός, φίλος – αναζητώντας παράλληλα την ισορροπία και την προσωπική τους ταυτότητα.
Πρόκειται για μια ομάδα ολιγομελή και κλειστού τύπου, δηλαδή με σταθερά μέλη, που θα συναντιέται και θα δουλεύει διαδικτυακά (Online) σε εβδομαδιαία βάση, ολοκληρώνοντας έναν κύκλο 8 συνεδριών. Για την συμμετοχή στην ομάδα, προηγείται μια αναγνωριστική ατομική συνεδρία με μια από τις δυο συντονίστριες της ομάδας.
Τι προσφέρει η ομάδα:
-
ανταλλαγή καλών πρακτικών διαχείρισης του άγχους και των συναισθημάτων
- αναγνώριση, κατανόηση και απενοχοποίηση των συναισθημάτων μας
-
επαφή με διαφορετικές αφηγηματικές και πτυχές της ζωής, μέσα από την αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας
-
αναγνώριση των στερεοτύπων και των μη ρεαλιστικών απαιτήσεων που οδηγούν στην ενοχή και το άγχος
-
ένα πλαίσιο στήριξης και ανθρώπινης επαφής όπου δίνεται χώρος για έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων
♦ Διάρκεια: 8 δίωρες εβδομαδιαίες συνεδρίες (16 ώρες)
♦ Έναρξη: Δεκέμβριος 2020
♦ Κόστος: 120 ευρώ, (100 ευρώ σε περίπτωση προεξόφλησης)
♦ Συντονίστριες ομάδας:
Ειρήνη Καρανικόλα, ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία,
Φρόσω Σημαδοπούλου, ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στην Βραχεία Εντατική Δυναμική Ψυχοθεραπεία
Ημέθοδος Sandplay (παιχνίδι με άμμο) είναι ένα διαφορετικό είδος θεραπείας που απευθύνεται τόσο σε παιδιά και εφήβους, όσο και σε ενήλικες. Στο sandplay ο πελάτης δημιουργεί αναπαραστάσεις και απεικονίζει τον κόσμο του χρησιμοποιώντας μινιατούρες που διαλέγει μέσα από μία μεγάλη συλλογή και τοποθετώντας τες ελεύθερα μέσα σε ένα δίσκο γεμάτο με άμμο ή ακόμη παίζοντας με την ίδια την άμμο. Ο ρόλος του θεραπευτή είναι κυρίως να παρατηρεί χωρίς να παρεμβαίνει, ωστόσο σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως κρίνει ότι είναι πιο βοηθητικό για τον πελάτη να κατευθύνει τη διαδικασία.
Πώς λειτουργεί η θεραπεία με το sandplay;
Το sandplay επιτρέπει στον πελάτη να αναπαραστήσει τις σκέψεις, τους φόβους, τις επιθυμίες του και να μπορέσει να δει σαν εξωτερικός παρατηρητής την εικόνα του κόσμου που δημιουργεί. Στο τέλος της συνεδρίας, θεραπευτής και θεραπευόμενος έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με αφορμή αυτή την αναπαράσταση και στοχεύοντας στην καλύτερη συνειδητοποίηση των συναισθημάτων του θεραπευόμενου. Μέσα από τη διαδικασία του sandplay αναδύονται σημαντικά συναισθήματα, πλευρές και σκέψεις του πελάτη που με την κλασική ψυχοθεραπεία λόγου μπορεί να χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να έρθουν στην επιφάνεια.
Γιατί το sandplay είναι αποτελεσματικό;
Η μέθοδος αυτή φαίνεται να δουλεύει εξαιρετικά με πελάτες που επιζητούν θεραπεία για μία ευρεία γκάμα δυσκολιών. Προσφέρει στον πελάτη την ευκαιρία να «δουλέψει» μέσα στο δίσκο δύσκολα συναισθήματα και καταστάσεις, να τους δώσει μορφή, να επιτρέψει στον εαυτό του να κάνει αλλαγές μέσα στο δίσκο και έπειτα στον πραγματικό κόσμο και, τέλος, επιτρέπει στον θεραπευόμενο να «μιλήσει» για τις δυσκολίες του χωρίς λόγια. Ο θεραπευόμενος παραμερίζοντας τον βασικό τρόπο έκφρασης, δηλαδή τη γλώσσα, έρχεται σε μεγαλύτερη επαφή με τον εσωτερικό του κόσμο και εκφράζεται συμβολικά για τα θέματα που τον απασχολούν.
Το sandplay και τα παιδιά: ένας μαγικός συνδυασμός.
Τα παιδιά φαίνεται να ανταποκρίνονται και να βοηθιούνται εξαιρετικά από αυτή τη μέθοδο θεραπείας, αφού καλύπτουν μία από τις βασικές τους ανάγκες: το παιχνίδι. Το sandplay είναι για τα παιδιά ένα διαφορετικό παιχνίδι, με ιδιαίτερα υλικά, το οποίο μπορεί να δώσει λύσεις στις δυσκολίες τους. Λαμβάνοντας υπόψη την αδυναμία των παιδιών μερικές φορές να αποδώσουν λεκτικά αυτό που σκέφτονται είτε λόγω έλλειψης του λεξιλογίου, είτε λόγω άρνησης να μιλήσουν για αυτά που τους πληγώνουν, το sandplay δείχνει να αποτελεί ένα υπέροχο μέσο για την έκφρασή τους. Η αβίαστη και εύκολη έκφραση του κόσμου του παιδιού μέσα στο δίσκο με την άμμο, δίνει στο θεραπευτή τη δυνατότητα να συζητήσει με αυτό πάνω σε νέες βάσεις αποφεύγοντας το μοντέλο των ερωταπαντήσεων που μπορεί να μην λειτουργεί θετικά για ορισμένα παιδιά.